wtorek, 26 sierpnia 2014

Jim Steinman - Bad For Good (1981) - recenzja



"I Know that I'm gonna be like this forever. I'm never gonna be what I should. And you think that I'll be bad for just a little while.
But I Know that I'll be Bad for Good"


"Wiem, że będę taki zawsze. Nigdy nie bedę jaki powinienem być.
Myślisz, żę będę taki zły tylko przez chwilę.
Ale ja wiem, że będę zły dla dobra"


Idąc za ciosem jaki dał mi album Meat Loaf "Bad out of Hell" w ciemno kupiłem album głównego sprawcy sukcesu wspomnianej płyty. Jim Steinman wydał w marcu 1981r swoją pierwszą płytę solową "Bad for Good". Ukazała się ona trochę z przypadku. Jim Steinman komponował te piosenki z myślą o tym, że wokalnie światu je sprzeda Meat Loaf. Okazało się, że w tym czasie "jego nadworny" wokalista przechodził problemy zdrowotne dotyczące głosu i nie był wstanie podołać zadaniu. Poznał oczywiście ten materiał i nawet spodobał mu się na tyle, że zastrzegł sobie możliwość kiedyś nagrania ich i wydania pod własnym szyldem. Album nie mógł czekać do chwili w której Meat Loaf poprawi się zdrowotnie. Nacisk wytwórni na kontynuację sukcesu "Bat out of Hell" był bardzo duży, nawet robiono artyście wypominki by zarzucił udzielanie się na scenie a wziął się do roboty. Stąd też decyzja zapadła, by ukazała się ta niby kontynuacja płyty Meat Loafa ale pod szyldem Jima Steinmana. Do nagrania płyty Jim wykorzystał zespół ludzi, którzy doskonale sprawdzili się przy Meat Loaf. W partiach wokalnych kobiecych wzięła udział doskonale znana z tras koncertowych "Bat out of Hell" Karla DeVito. Na gitarze zagrał Todd Rundgren. Na drugi męski wokal został zaproszony Ror Dodd (pierwszy oczywiście należał do Jima). Nad wszystkim panował Jim Steinman jako kompozytor, aranżer, producent (z małymi wyjątkami, gdzie wsparli go koledzy wyżej wymienieni). Okres pracy nad płytą jak wspomniałem przypadł w chwili, gdy presja wydawcy była duża, czasu mało a do tego oczekiwania wielkie. Podobnie jak przy pracy nad "Bat out of Hell" Jim powróciłł do swojego ulubionego motywu chłopca, który nigdy nie dorośleje, czyli Piotrusia Pana. Tak po prawdzie, chyba jest to cecha każdego prawdziwego rock n rollowca. Nie zestarzeć się w końcu to jedyny sposób na to, by cały czas posiadać odpowiednią wrażliwość połączoną z muzycznym szaleństwem. Dwie pierwsze piosenki z tego albumu "Bad for Good" i "Lost Boys and Golden Girls" własnie o taką tematykę zaczepiają i pochodzą jeszcze z okresu, gdy Steinman pracował nad "Nietoperzem". "Love and Deathand American Guitar" stylistyką, aranżem i częściowo tematyką nawiązują do piosenki "Paradise By The Dashboard Light" z wiadomego dzieła wcześniejszego. 


Na okładce "sticker" informujacy nas o dołączonej EP- ce
(szkoda, że jej nie mam - jeszcze)

 Mnie osobiście ta wtórność poznając styl pracy Steinana nie dziwi. Z tego co zaobserwowałem Jim po skomponowaniu piosenki nie porzucał jej a pracował nad nią dalej. Potrafił przy tym całkowicie zmienić jej melodię czy aranż, zostawiając tylko te fragmenty, które uznał za bardzo dobre. Piosenki traktował jako coś swojego, co może zawsze i w dowolnym czasie przekształcić w coś innego według niego lepszego. Przykładem tego jest kolejna piosenka na płycie " Stark Raving Love", która wkrótce po ukazaniu się albumu została w pewnych częściach wykorzystana ponownie do kompozycji "Holding Out for a Hero", którą to wykonała genialnie w 1984r Bonnie Tyler (zresztą nie tylko. Bonnie Tylery wypromowała jeszcze wielki hit Steinmana "Total Eclipse of the Hear"). Innym przykładem z tej płyty jest zamykający wersję winylową "Left in the Dark" który trafił na album Barbary Streisand "Emotion" Oczywiście dokonano retuszu w tekście by dopasować go do śpiewania z punktu widzenia kobiety. "Surf's Up" znalazł się ponownie w 1984r juz na albumie Meat Loaf "Bad Attitude". Meat Loaf wykorzystuje również fragment z "Left in the Dark" na płycie "Welcome to the Neighborhood" z 1995r. Co prawda korzysta tylko z kilku wersów tekstu ale jednak. Inne piosenki z tego albumu również przeżyją swoja drugą młodość w kilka lub kilkanaście lat później. Zwłaszcza na "Bat out of Hell cz II" pojawiają się kompozycje z tej płyty: "Wasted Youth" znana tu jako "Love And Death and an American Guitar" (dość luźna interpretacja) oraz odegrane prawie jeden do jeden "Rock And Roll Dreams Come Through" oraz "Lost Boys and Golden Girls". Również "The Storm" utwór instrumentalny we fragmentach słyszany jest na płycie zespołu Pandora's Box oraz na płycie "Bat out of Hell III" jako wstęp do "Seize The Night". Wykorzystano go także w uwerturze do musicalu "Dance of the Vampires" (za muzykę odpowiadał Steinman to i wziął od siebie to co potrzebował). Tytułowy "Bad for Good" zresztą również ozdobił część trzecią Nietoperza. Wspomaga w niej Meat Loaf sam Brian May z Queen. Utwór zreszta Meat Loaf grał już wcześniej na koncertach. 

Wersja winylowa ma swój urok ale za to wydawnictwo CD posiada inną zaletę
o czym dalej w tekście


Tak więc z punktu widzenia fana muzyki rockowej album Jim Steinmana jest wybitnie ciekawy choćby z tego powodu, że nie tylko jako całość daje wysoką jakość muzyczną ale też ukazuje potencjał tych kompozycji w zestawieniu z późniejszymi ich wykonaniami.


Z istotnych ciekawostek warto napisać, ze album ukazał się w wersji winylowej w dość oryginalnej formie. Sprzedawany był jako Longplay z dołączona EP-ką na której znajdowały się dwa utwory. W spisie na okładce tylnej longplaya widnieją one w zestawieniu i tylko opatrzone są dopiskie EP Selections. Wersje AudioCD posiadają oczywiście całość. Dość trudno jest obecnie wyłapać na aukcjach internetowych ofertę gdzie ta płyta (mowa o winylu) była by sprzedawana razem z tą EPką. Wyjaśnię przy okazji nazewnictwo bo może się wydawać dziwne komuś, zę płyta siedmio calowa zawierająca tylko po jedym utworze na stronę nie oznaczono jako singiel a jako EP. Otóż pomimo tego, że wydano to na standardowej siedmiocalówce odtwarzana jest przy prędkości 33 a nie jak single 45 obrotów. Będąc w gorącej wodzie kompany zaopatrzyłem się póki co w wersję niepełną, czyli nie udało mi się pozyskać jeszcze brakujacej EPki. Okrojony przez to jestem z dwóch kapitalnych utworów. Wspomnianych już "The Storm" oraz "Rock and Roll Dreams come through".

      Kompletne wydawnictwo - Longplay plus EP (niestety nie posiadam tego dodatku jeszcze)


Fragment back cover "Bad for Good" z track listą poszerzoną o EPkę

W mojej opinii album " Bad for good" Jim Steinman'a jest wspaniałym uzupełnieniem dla "Bat out of Hell". Być może gdyby zaśpiewał te piosenki Meat Loaf mielibyśmy do czynienia z sukcesem porównywalnym do wcześniejszego dzieła. Jim nie ma złego wokalu a nawet pokuszę się, że ma bardzo dobry i gdyby nie porównanie go do potęgi Loaf;a nikt by nie powiedział złego słowa. Słucha się całości wyśmienicie. Krytycy muzyczni swego czasu tą płytę nie oszczędzali ale i tak podobno zagościła w pierwszej dziesiątce na liscie najlepiej sprzedawanych płyt tamtego okresu. Biorąc pod uwagę, że Wyspy Brytyjskie wtedy żyły inną modą muzyczną, był to wyczyn wielki i wbrew opini uważać nalezy to za sukces. Szczególnie na tej płycie lubię popisy gitarzysty Todd Rundgrena. Jego wstawki solówkowe dograne w stereo robią na tej płycie mega wrażenie a sam Jim ? Jak przystało na mistrza ceremoni - rządzi, króluje, urzeka wrażliwością a zarazem Wagnerowskim rozmachem. Płytę oceniam na cztery gwiazdki, bo wiem co z niektórymi piosenkami poczynił później Meat Loaf i zdaję sobie sprawę, że jak tu dałbym pięć znaczków, to co postawię za ocenę opisując np. "dwójkę Nietoperza" ? Płytę uważam stanowczo za mało popularną w naszym kraju, przynajmniej obecnie. Ja z okresu jej ukazania nie pamiętam jej w ogóle ale cóż. Wtedy nawet Meat Loaf z "Bat out of Hell" był mi zupełnie obojętny. Dopóki się "nie przejem" Meat Loaf oraz Jim Steinman wraz ze wszystkim co stworzył sprawiają, że cały czerwiec, lipiec i jak widać sierpień upływa mi pod znakiem muzyki z wielkim rozmachem.


label wspomnianej EPki - wersja jak widać demo, nie do sprzedaży
choć pewności nie mam czy sprzedawane razem z płytą dużą
 nie posiadały takiej adnotacji na labelu wszystkie

zdjęcie znalezione w internecie


Dodatek do płyty ale już nie jako EP a jako singiel (45rpm)
Zwraca też uwagę fakt, że utwór na EPce dodanej do Longa piosenkę
"Rock and Roll dreams.."zawiera na stronie "B" a tutaj jest na "A"

Druga strona zawiera "Love And Death And An American Guitar"   
zdjęcie znalezione w internecie

EPka firmowana labelem głównym Epic
zdjęcie znalezione w internecie

Back cover alumu głównego i EPki
zdjęcie znalezione w internecie

Track lista (podział jaki jest na winylu)

Side one

1. "Bad for Good" 8:45
2. "Lost Boys and Golden Girls" 4:36
3. "Love and Death and an American Guitar" 2:38
4. "Stark Raving Love" 7:23

Side two

5. "Out of the Frying Pan (And into the Fire)" 6:12
6. "Surf's Up" 5:25
7. "Dance in My Pants" (duet with Karla DeVito) 7:58
8. "Left in the Dark" 7:58

Extra EP

1. "The Storm" 4:28
2. "Rock and Roll Dreams Come Through" 6:29


Mała próbka audiowizualna Jim Steinmana

Jim Steinman - Bad for Good
(Prawie osiem minut na teledysk ? - trzeba było mieć  na to pomysł a przede wszsytkim odwagę.)

Tłumaczenie testu piosenki "Bad for Good" z wykonania Meat Loaf
(zapożyczone z portalu tekstowo.pl)

Morze uderza niebo
Niebo uderza morze
Możesz zawsze ukrywać się przed sztormem
Ale nigdy nie ukryjesz się przede mną.
Lodowata woda po ciemku przeszywała nas do szpiku kości
Możemy stracić wszystko w wietrze
Ale zorza polarna pali się
I wysyła do nas iskry
Chcę owinąć się wokół Ciebie jak zimowa skóra

Wiesz, jestem Twym zapachem
Jesteśmy blisko końca pościgu
Wyjrzyj przez okno, ja tam będę w nocy
Twoja miłość jest tak blisko, że prawie mogę poczuć jej smak

Przeżyłaś swe życie jak dziewczyna w klatce
I szepczesz kiedy ja chce byś krzyczała
Zastanawiam się czemu chcesz kontynuować spanie
Kiedy nie pozostało nic, tylko śnić.
Ale Ty pamiętasz lepiej
Jeśli jest coś co chcę, to jest cos co potrzebuję
Nie zostałem stworzony dla wygody tylko dla prędkości
Jeśli jest coś co chcę, to jest cos co potrzebuję
Nie zostałem stworzony dla wygody tylko dla prędkości

I teraz wiem, że tak będzie już wiecznie
I nigdy nie będę taki jaki powinienem być
I myślisz że będę zły tylko przez małą chwilę
Ale ja wiem, że będę zły dla dobra
Wiem, że będę zły dla dobra
Wiem, że będę zły dla dobra

Twe oczy są ciemniejsze niż grzech
I patrzyłem na ich blask
Zaryzykuj na obietnicy i rzuć kośćmi
Połóż swą stopę na gazie, pozwól jej płynąć, pozwól jej płynąć, pozwól jej płynąć.

Przeżyłaś swe życie jak dziewczyna w klatce
I szepczesz kiedy ja chce byś krzyczała
Zastanawiam się czemu chcesz kontynuować spanie
Kiedy nie pozostało nic, tylko śnić.
Ale Ty pamiętasz lepiej
Jeśli jest coś co chcę, to jest cos co potrzebuję
Nie zostałem stworzony dla wygody tylko dla prędkości
Jeśli jest coś co chcę, to jest cos co potrzebuję
Nie zostałem stworzony dla wygody tylko dla prędkości

I teraz wiem, że tak będzie już wiecznie
I nigdy nie będę taki, jaki powinienem być
I myślisz, że będę zły tylko przez małą chwilę
I myślisz, że będę zły tylko przez małą chwilę
I myślisz, że będę zły tylko przez małą chwilę
I myślisz, że będę zły tylko przez małą chwilę
Ale ja wiem, że będę zły dla dobra
Wiem, że będę zły dla dobra
Wiem, że będę zły dla dobra
Wiem, że będę zły dla dobra

Zły dla dobra
Zły dla dobra
Zły dla dobra

Dla dobra jakichś dreszczów podczas długiej oziębłej nocy
Dla dobra ognia w twojej duszy
Dla dobra pocałunku, który pozwalał mi trzymać Cię w ramionach tak mocno
Dla dobra wymykania się spod kontroli
Dla dobra działania i wyścigu po ciemku
Dla dobra tych chłodów Twego kręgosłupa
Dla dobra kamyka i falowania w Twoim sercu
Dla dobra tego co Twoje i tego co moje
Dla dobra wiary w życie wieczne po narodzinach
Dla dobra Twojego ciała tak jasnego
Dla dobra poszukiwań jakiegoś nieba na ziemi
Dla dobra jednego piekła nocy
Dla dobra jednego piekła nocy

Dla dobra działania i wyścigu po ciemku
Dla dobra ognia w twojej duszy
Dla dobra kamyka i falowania w Twoim sercu
Dla dobra wymykania się spod kontroli
Dla dobra wiary w życie wieczne po narodzinach
Dla dobra Twojego ciała tak jasnego
Dla dobra poszukiwań jakiegoś nieba na ziemi
Dla dobra jednego piekła nocy
Dla dobra jednego piekła nocy

Boska prędkość!
Boska prędkość!
Boska prędkość! Boże przyśpieszmy!
Boska prędkość!
Boska prędkość!
Boska prędkość! Boże przyśpieszmy!

Będę zły dla dobra (Boska prędkość)
Będę zły dla dobra (Boska prędkość)
Będę zły dla dobra (Boska prędkość)
Boże przyśpieszmy! Boże przyśpieszmy! Boże przyśpieszmy! Boże przyśpieszmy!

Morze uderza niebo
Niebo uderza morze
Możesz zawsze ukrywać się przed sztormem
Ale nigdy nie ukryjesz się przede mną.
Lodowata woda po ciemku przeszywała nas do szpiku kości
Możemy stracić wszystko w wietrze
Ale zorza polarna pali się
I wysyła do nas iskry
Chcę owinąć się wokół Ciebie jak zimowa skóra

Wiem, że możesz być zła
Przynajmniej przez mała chwilę
Ale jeśli dasz mi szansę, dasz mi jedną małą szansę
I dasz mi całą swą miłość jaką powinnaś dać
Zamiast mego bycia złym tylko przez chwilę
Zamiast mego bycia złym tylko przez chwilę
Zamiast mego bycia złym tylko przez chwilę

Uczynię Cię złą dla dobra
Uczynię Cię złą dla dobra
Uczynię Cię złą dla dobra
Wiem, że będziesz złą dla dobra
Będziesz złą dla dobra



Jim Steinman - Dance In My Pants zaśpiewany w duecie z Karlą DeVito
dodam przymiotnik wspaniałą Karlą DeVito

tłumaczenie pominę - jest dostępne w necie.


Jim Steinman - Rock 'n Roll Dreams come through 
(Meat Loaf w 1993r zrobił z tego materiału coś jeszcze lepszego)
To samo co wyżej ale w oficjalnym klipie



Naprawdę polecam - płyta warta poznania,
(oczywiscie dla tych którzy jej nie znają)
Znających tą płytę proszę niech o niej mówią i piszą
bo za mało jest o tym albumie i to we wszystkich mediach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz